1

Téma: Výměna oleje

Zdar hoši, dělám si trochu průzkum. Měníte olej před sezonou nebo po sezoně ? V sekci údržba / výměna oleje je popsán postup testování mazání z US manuálu dělal jste to někdy někdo ?

2

Re: Výměna oleje

Mělo by se před zimováním. Prej novej olej líp konzervuje vnitřek motoru. Ale podle mě je to celkem jedno. Hlavně, když to maže a není to sto let starý. smile

3

Re: Výměna oleje

Taky měním před zimováním, údajně by se do jara usadil bordel, kterej by se s olejem nevypustil. Jenže někdo ti zas řekne, že se olej za zimu znehodnotí.... no ani někteří mechanici v tom nemají jasno takže zatím se držím podzimní výměny :-)

4

Re: Výměna oleje

Já měním jak to vyjde. Jako obvykle, i zde platí, že vše má své pro i proti.
Tato otázka mi připomíná, co bylo dřív, slepice nebo vejce ... .
Důležité přeci je, aby byl měněn tzn. aby byl motor stále dostatečně mazán.
Za mě tedy kdykoliv to vyjde.

5 Naposledy upravil: Lukyn (7.9.2014 16:36:38)

Re: Výměna oleje

Zdravím :-) když už mluvíme o výměně oleje,je to též po ujetí určitého počtu Km za sezonu?nebo pravidelně po sezoně,čí před sezonou?A jaký typ oleje použít?pro Yamahu XVS 650?Díky

6 Naposledy upravil: Rooks (21.1.2015 18:01:49)

Re: Výměna oleje

Ahoj,
chtěl jsem se zeptat jaký typ oleje a jaké značky kupujete do sve motororky - konkretne pro drag stara.

1. Převodový olej
v manualu mam napsane - SAE80 API GL-4

tady tapu co koupit, vzdy jsem nechaval na servisu

2. motorový olej

od zacatku tam davam Castrol 10W40 GPS a asi u nej zustanu


Jinak spusta lidi tape co jake znaceni znamena - tak prevzal jsem par informaci a v rychlosti predavam  -

Specifikace převodových olejů

1. Viskozita

Pro hodnocení viskozitních vlastností převodových olejů se používá specifikace SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Tato norma se používá pro klasifikaci olejů 4 zimní třídy, značené číslem a „W“ (z angl. Winter), a 5 letních tříd značených číslem.

    Zimní třídy: 70W, 75W, 80W, 85W
    Letní třídy: 80, 85, 90, 140, 250

Pokud je při označení použito pouze jedné třídy, znamená to, že se jedná o olej monográdový (letní nebo zimní). Když je použito kombinace letní a zimní třídy (např. 80W-90), jedná se olej multigrádový nebo-li celoroční. Častěji, na rozdíl od olejů motorových, jsou výrobci požadovány převodové oleje monográdové.

2. Výkonnostní kategorie

Pro značení výkonnostní kategorie převodových olejů se používá klasifikace API (American Petroleum Institute, USA). Označení výkonnostní třídy se skládá z písmen „GL“ (z angl. Gear Lubricant) a čísla, které udává výkonnostní stupeň, kterých je šest.
V současnosti jsou používány následující čtyři výkonnostní třídy:

    GL-3 - nízkoaditivované oleje pro manuálně řazené převodovky se středním namáháním
    GL-4 - oleje vysoce aditivované určené především pro ručně řazené převodovky a málo zatížené hypoidní převody
    GL-5 - oleje určené pro vysoce zatížené hypoidní převody, pracující v nejtěžších provozních podmínkách, vystavené proměnnému rázovému zatížení
    GL-6 - oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách. Zatím se používají velmi zřídka

Oleje API GL-5 a GL-6, i když mají vyšší výkonnostní třídu než API GL-4, se nehodí pro použití v ručně řazených převodovkách, protože může docházet k zalepování synchronů a poškození převodovky.

Stejně jako u motorových olejů existují normy jednotlivých výrobců převodovek, ale uplatňují se téměř výhradně při specifikaci požadavků na oleje pro automatické převodovky (Voith, ZF, GM, Ford, Allison).


Motorový olej

1. Viskozita

Viskozita je proměnná veličina, která je závislá na teplotě. Během činnosti automobilového motoru dochází mimo jiné i ke změnám provozních teplot. V zájmu dobré účinnosti mazání je, aby se viskozita oleje měnila v závislosti na teplotě co nejméně. Tato závislost je určena tzv. viskozitním indexem. Čím je tento index větší, tím je závislost viskozity na změnách teploty nižší. Pro charakteristiku viskozitních vlastností motorových olejů se používá specifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pro klasifikaci olejů používá tato norma 6 zimních tříd značených číslem a „W“ (z angl. Winter) a 5 letních tříd značených číslem.

    Zimní třídy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
    Letní třídy: 20, 30, 40, 50, 60

Hodnota zimního značení určuje chování oleje při nízkých teplotách (např. olej SAE 15W má mez čerpatelnosti – 25 °C).

Hodnota letního značení určuje použití oleje při letních teplotách. Pokud je při označení použito pouze jedné třídy, znamená to, že se jedná o olej monográdový (letní nebo zimní). Když je použita kombinace letní a zimní třídy (např. 5W-40), jedná se o olej multigrádový nebo-li celoroční. V současné době se téměř výhradně používají motorové oleje multigrádové. Pro naše klimatické pásmo je nejběžnější třída SAE 15W-40.

vice informaci zde
http://www.znackoveoleje.cz/znackoveole … kace-oleju

Mej te se
Pavel

7

Re: Výměna oleje

Ahoj
tak se podelim o informace coze jsem to nakoupil do dragstara -

do motoru - Castrol power 1 10W40   4l baleni menim i filtr tak tomu dam loknout 3.2l
do kardanu - Castrol EPX 80W90 sice se nemeni casto ale ja to udelam
do brzd - Castrol  dot4

Jinak dle diskuze asi mazu jenom ja smile 

Mej se
PAVEL

8

Re: Výměna oleje

Cau , jn co se týká diskuzí je to tu trochu vlahé, uvidíme třeba se to někdy rozjede...

Ja dávám do motoru Yamalube 20W50 myslím že s výměnou filtru to zhltlo i víc než jen 3,2 ...
Každopádně na příští rok se vrhnu na olej od jiného výrobce yamaha už neví co si za něj říct ... U rozsahu 20-50 zůstanu ... zdá se vyhovující 

Do kardanu dávám stejný olej, a taky měním častěji než je třeba podle návodu ..

9

Re: Výměna oleje

Ahoj Ondro,

nevim jestli si dat na to bacha ale co vim tak Yamalube je vlastne Motul v jine flakone a docetl jsem o konkretnich problemech s Motulem konkretne se specifikací MA2 - spojka klouže, dochází ke ztrátám tlaku oleje - vše měřeno a né moc dobrých ohlasů to boužel má. Nejedna se o informaci jedna baba povidala ale chlapek to meril - vice dole


Kopie asi toho dulezitého jinak celou diskuzi je mozne procist zde


http://www.motorkari.cz/forum-detail/?f … &pgr=1



Aprillia SL 1000 Falco
Motul 5100 Ester 15W50 (přesně podle předpisu výrobce)
olej s označním MA
7-8tis otáček 90°C(chladící kapalina) = +0,6Bar tlaku oleje oproti MA2
spojka neklouže - dodávám, že olej byl použitý až po MA2 u kterého spojka klouzala
teplota oleje je při jízdě v pruměru o 15°C vyšší než u oleje MA2, ovšem beze ztráty tlaku
hlučnost je nižší oproti MA2


Suzuki RF900R
Motul 5100 Ester 15W50 (podle předpisu výrobce má být 10W40,ovšem ten byl při vyšších teplotách hlučný)
olej s označením MA
8-9tis otáček cca 90°C (teplota více kolísala než Aprillie) = +0,7 - 0,8Bar tlaku oleje oproti MA2
spojka neklouzala s žádným olejem
teplota oleje při jízdě je v pruměru o 18°C vyšší než u oleje MA2, ovšem beze ztráty tlaku
hlučnost je nižší oproti MA2, hlavně při jízdě ve mněstě a vyšších teplotách, při jízdě ve městě a teplotě chaldicí kapaliny 105°C byl na volnoběhu tlak oleje pouhých 1,5bar s olejem MA2 což už je pod udávaným bezpečným minimem.


Zkusím udělat přehlednější tabulku přímo z logu ale asi je to jasný. Ta MA2 při vyšší teplotě prostě řídne, ztrácí se tlak oleje, logicky dochází k většímu tření a tím ke zvýšení hlučnosti. Olej je studenější než MA, to znamená horší tepelnou vodivost, horší odvod tepla od všech míst kam se nedostává voda ale jen olej, což nemusí být zásadní ale toto jsem naměřil. Závěr ať si udělá každý sám, netvrdim nic...pokud někdo chce vidět celej log, je možný to u mě pustit v záznamu realtime, neni problém si udělat vlastní úsudek. Tahle sranda mě stála v bratru 5500Kč i s nákladama na dopravu oleje, s tím že počítám 2 4L balení MA2 který jsem odjezdil s logerem v batohu a nalil do vyjetýho oleje sad osobně jsem si nakoupil za zbylé peníze MA na celej příští rok. Pomalu začínám hledat náhradu za starý dobrý 5100 Ester MA.


Dál bych chtěl podoknout, že nevím jaký druh olejového čerpadla ty mašiny používají, například u aut to hraje docela roli, moje stará Supra má zubový čerpadlo a to je vysazený na určité oleje, který s teplotou řídnou a chová stejně jako tyhle starší motorky, oproti tomu mladší generace Supry používá jiný druh čerpadla a tomu je to uplně fuk. Další roli hrajou vúle v celém motoru. Závěr je ale pořád stejný, púvodní Motul 5100 Ester je pro starší motorky určitě lepší olej než nové MA2. Dále nemužu tvrdit, že pro nový motorky ten MA2 znamená nějaký nebezpečí, vyjma jeho podivně nižší teploty...tento parametr ovšem nejsem schopnej nějak přesně zhodnotit, subjektivně se mi to nelíbí, jelikož evidentě dochází k horšímu odvodu tepla samotným olejem ale zdurazňuju, že tohle se mi nelíbí pouze kvluli poznatkum z praxe na autech, třeba to maj motorky jiný. Nechci to tady nějak hrotit ale já si to nový MA2 do těhle morek lejt nebudu. Pokud někdo nutně potřebuje něco na vlastní oči, nemám problém všechno ukázat, případně i změřit přímo na vaší motorce. Je docela dobře možný, že na novejch motorkách to řídnutí a ztrátu tlaku pokreje redukční ventil olejového čerpadla a tudíš olej bude fungovat naprosto bez problému...


Cados
Pajas